Janusz Gajda

.

J.Gajda

Stopień naukowy: mgr inż.
Stanowisko: starszy wykładowca

Instytut: Techniki Lotniczej i Mechaniki Stosowanej
Zakład: Automatyki i Osprzętu Lotniczego
Pokój: NL140

Telefon: (022) 234 5930
Fax: (022) 6223877 
E-mail: gajda@ai.com.pljanusz.gajda@pw.edu.pl

BADANIA

Zainteresowania i doświadczenie

  • Symulatory i urządzenia treningowe
  • Komputerowe modelowanie i symulacja
  • Systemy sterowania lotem
  • Wyposażenie pokładowe
  • Nawigacja

Publikacje

36 referatów w wydawnictwach konferencyjnych, 21 raportów i sprawozdań, 48 niepublikowanych raportów i sprawozdań z dziedziny konstruowania, testowania, walidacji oraz obsługi symulatorów i urządzeń treningowych dla samolotów i pojazdów lądowych, a także z zakresu systemów automatycznego sterowania lotem samolotów

Udział w bieżących projektach

  • Oprogramowanie dla ośrodka NASTAR (The National Aerospace Training and Research Center), Southampton, PA (St. Zjedn.)
  • Kompleksowy symulator lotu z wirówką G-FET IITM dla samolotu Su-30 dla Królewskich Malezyjskich Sił Powietrznych
  • Urządzenie treningowe do badań psychofizjologicznych kierowców samochodów ciężarowych i autobusów
  • Symulator jazdy do nauki i treningu kierowców samochodów ciężarowych i autobusów
  • Symulator lotu GyroLAB dla Tureckich Sił Powietrznych
  • Symulator lotu GyroLAB dla Sił Powietrznych Arabii Saudyjskiej

Projekty zakończone – jako kierownik zespołu

  • Wpływ zakłóceń na proces sterowania lotem podczas startu i lądowania samolotu

Projekty zakończone – jako członek zespołu

  • Imitator systemu kierowania ruchem lotniczym IKS-90
  • Bezwładnościowy Układ Odniesienia
  • Badawczo-treningowy symulator lotu “Japetus” dla samolotu szkolno-bojowego I-22
  • Automatyczny indukcyjny system sterowania ruchem pojazdu
  • Symulator lotu odrzutowego samolotu szkolno-treningowego TS-11 “Iskra”
  • Symulator lotu turbośmigłowego samolotu szkolnego PZL-130 “Orlik”
  • Symulator lokomotywy EP-09
  • Urządzenie do treningu procedur katapultowania z samolotów wojskowych
  • Symulator czołgu PT-91 MBT
  • Kompleksowy symulator lotu samolotu uderzeniowego Su-22M4
  • Urządzenie treningowe do szkolenia pilotów samolotu Su-22M4
  • "Produkcja i badania urządzenia treningowego klasy FNPT II”, KBN, projekt 4538 1999/2000 – urządzenie dla samolotów lekkich (Piper Seneca II)
  • Urządzenie treningowe do szkolenia pilotów samolotu PZL-130 “Orlik”
  • Urządzenie treningowe do nauki pilotażu i treningu dezorientacji dla pilotów samolotów lekkich – GAT II
  • Kompleksowy symulator lotu śmigłowca W-3WA “Sokół”
  • Oprogramowanie wizualizacyjne dla wozów straży pożarnej z serii Oshkosh “Striker”
  • Platforma hydrauliczna do parku rozrywki w Jordanii
  • Symulator lotu GyroLAB dla Królewskich Tajlandzkich Sił Powietrznych
  • Symulator do szkolenia taktycznego dowódców straży pożarnej lotniska Chicago O’Hare (St. Zjedn.)
  • Symulator do szkolenia kierowców dla lotniska Minneapolis – St. Paul (St. Zjedn.)
  • Symulator do szkolenia kierowców dla Serco (Wlk. Bryt.)
  • Symulator do szkolenia kierowców dla Ocala, Floryda (St. Zjedn.)
  • Urządzenie treningowe Gyro IPT II dla Australijskich Sił Powietrznych
  • Urządzenie treningowe Gyro IPT II dla Czeskich Sił Powietrznych
  • Kompleksowy symulator lotu z wirówką G-FET IITM dla Królewskich Malezyjskich Sił Powietrznych (jako część ATFS400)
  • Symulator Zarządzania Sytuacjami Kryzysowymi dla NIBRA (Holandia)
  • Symulator Zarządzania Sytuacjami Kryzysowymi dla Warwickshire (Wlk. Bryt.)
  • Symulator do szkolenia kierowców dla lotniska Nashville (St. Zjedn.)
  • General Aviation Trainer II GAT-IITM HELO
  • Urządzenie treningowe GyroLAB dla Pakistańskich Sił Powietrznych
  • Modele matematyczne dynamiki lotu samolotu MiG-21 BIS dla BAeHAL (Indie)
  • Urządzenie treningowe dla samolotów lekkich GAT-IITM dla Rumuńskich Sił Powietrznych
  • Urządzenie treningowe dla lekkich śmigłowców GAT-IITM HELO
  • Urządzenie treningowe GyroLAB dla Japońskich Sił Powietrznych
  • Symulator zarządzania sytuacjami kryzysowymi ADMS dla NFSA, Korea

Wdrożenia

  • Modele, algorytmy i oprogramowanie dla imitatora systemu kierowania ruchem lotniczym IKS-90
  • Algorytmy i oprogramowanie dla Bezwładnościowego Układu Odniesienia
  • Algorytmy i oprogramowanie dla systemu ruchu symulatora “Japetus”
  • Analiza układu pomiarowego i systemu sterowania ruchem pojazdu
  • Modele, algorytmy i oprogramowanie imitatora zobrazowania radarowego
  • Modele, algorytmy i oprogramowanie przyrządów oraz systemów pokładowych dla symulatora samolotu TS-11 “Iskra”
  • Modele, algorytmy i oprogramowanie przyrządów oraz systemów pokładowych dla symulatora samolotu PZL-130 “Orlik”

Działalność zagraniczna

Krótkie wyjazdy merytoryczne

  • Environmental Tectonics Corporation, Southampton, Pensylwania (St. Zjedn.)
  • Environmental Tectonics Corporation Simulation, Orlando, Floryda (St. Zjedn.)
  • Silicon Graphics Inc., Orlando, Floryda (St. Zjedn.)
  • British Columbia Institute of Technology, Vancouver, Kanada
  • BAeHAL Software Ltd., Bangalore (Indie)
  • NLR, Amsterdam (Holandia)
  • RAF base, Manston (Wlk. Bryt.)
  • Daimler Chrysler Aerospace AG, Dasa/Munich oraz jego filia w Friedrichshafen (Niemcy)
  • Moskiewski Instytut Lotniczy, Moskwa (Rosja) oraz Moskiewska Spółka Badawczo-Rozwojowa, Moskwa (Rosja)

Usługi konsultacyjne oraz współpraca

  • ETC Simulation, Orlando, Floryda (St. Zjedn.)
  • ETC, Southampton, Pensylwania (St. Zjedn.)
  • ETC Interactive, Eugene, Oregon (St. Zjedn.)
  • Raytheon, Vancouver (Kanada)
  • BAeHAL, Bangalore (Indie)
  • Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej, Warszawa
  • Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, Warszawa
  • Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych, Dęblin
  • Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa
  • WSK PZL-Świdnik, Poland

Nagrody

  • Tytuł “Mistrz Techniki – Warszawa 1995”
  • Honorowa Nagroda NOT za “Kompleksowy symulator lotu samolotu szkolno-treningowego TS-11 “Iskra” “

DZIAŁALNOŚĆ DYDAKTYCZNA

Wykłady

  • w przeszłości: Autopiloty, Awionika, Elementy Lotniczych Układów Hydraulicznych i Pneumatycznych, Informatyka, Lotnicze Układy Elektroniczne, Modelowanie Układów Automatyki Lotniczej, Podstawy Użytkowania Komputerów, Serwomechanizmy i Regulatory, Symulacja Cyfrowa Układów Automatyki, Symulacja Cyfrowa Układów Automatyki Lotniczej, Symulacja Cyfrowa Układów Mechaniki, Symulacja Układów w Czasie Rzeczywistym, Symulatory, Symulatory Lotu, Symulatory, Systemy Sterowania Lotem, Technologia Układów Giroskopowych, Układy Hydrauliczne, Wyposażenie Pokładowe

Pełnienie funkcji opiekuna:

  • obecnie: promotor 3 magisterskich prac dyplomowych
  • w przeszłości: promotor 26 obronionych magisterskich prac dyplomowych

DANE OSOBOWE

Wykształcenie i uzyskane tytuły

  • 1980-1985 Politechnika Warszawska, MEiL, studia doktoranckie
  • 1979 tytuł mgr inż., Politechnika Warszawska, MEiL
  • 1973-1979 Politechnika Warszawska, MEiL, studia magisterskie

Kursy specjalistyczne

  • 2003 – Flight and Ground Vehicle Simulation, State University of New York, Binghamton, NY, USA
  • 1983 – Podyplomowe Studium Edukacyjne, Politechnika Warszawska

Działalność zawodowa

  • 1991 – aktualnie, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Technicznych, ETC-PZL Aerospace Industries, Warszawa
  • 1985 – aktualnie, starszy wykładowca, Zakład Automatyki i Osprzętu Lotniczego, MEiL, PW
  • 1984 – 1991, programista, WSK PZL Warszawa – Okęcie
  • 1979 – 1985, konstruktor, Instytut Lotnictwa, Warszawa

Języki obce

  • angielski dobry
  • rosyjski dobry
  • niemiecki podstawowy