Syntetyczne wyniki
Poddano ankietyzacji 27 przedmioty polskojęzyczne obejmujące wykład, 23 obejmujących ćwiczenia i laboratoria. 8 wykładów w języku angielskim i 4 ćwiczeń w języku angielskim i 1 lektorat. W przypadku pozostałych 8 wykładów w języku polskim, 1 ćwiczeń w języku polskim oraz 2 wykładów w języku angielskim liczba oddanych ankiet była za mała, aby dokonać ewaluacji. Zabrano również dla 2 zajęć poza wydziałem macierzystym 62 ankiety. Daje to łączną liczbę 65 ankietowanych zajęć. Zebrano łącznie 1848 ankiet, w tym 272 dotyczyło zajęć w języku angielskim i 38 lektoratów.
Uzyskane oceny były następujące:
Przedmioty polskojęzyczne obejmujące wykład
Pytania A:
Pytania B:
Pytania C:
Pozostałe przedmioty polskojęzyczne
Pytania A:
Pytania B:
Pytania C:
Przedmioty w języku angielskim – wykłady
Pytania A:
Pytania B:
Pytania C:
Przedmioty w języku angielskim - pozostałe
Pytania A:
Pytania B:
Pytania C:
Lektoraty
Pytania A:
Pytania B:
Pytania C:
Zajęcia poza wydziałem macierzystym
Pytania A:
Pytania B:
Pytania C:
W grupie pytań A najlepiej oceniono punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć – 4,75. W następnej kolejności wysoko oceniano, stosunek prowadzącego do studentów – 4,69, merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć – 4,62, przekazywanie informacji organizacyjnych - 4,57, jasność kryteriów oceniania - 4,48, możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia – 4.47, a dalej umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia - 4,42, dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych – 4,24. Po raz kolejny nie daje się zauważyć, iż przedmioty prowadzone w języku angielskim otrzymywały oceny poniżej średniej całkowitej.
Średnia odpowiedzi na pierwsze pytanie z grupy B - stosunek studenta do zajęć wynosiła 4,31, w większości przypadków deklarowano iż liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć wynosi od 2 do 4 i procentową obecność na wykładach i ćwiczeniach w języku polskim wynoszącą 75-51%, a w przypadku przedmiotów prowadzonych w języku angielskim 100-76%.
W grupie pytań C średnia ocena wyposażenia sal dydaktycznych wynosiła 3,86, a stan techniczny dostępnego wyposażenia oceniono średnio na 3,8.
Zestawienie ocen dla pytań z grupy A – semestr zimowy
Rodzaj zajęć | pyt.1 | pyt.2 | pyt.3 | pyt.4 | pyt.5 | pyt.6 | pyt.7 | pyt.8 |
Przedmioty polskojęzyczne obejmujące wykład | 4,63 | 4,62 | 4,33 | 4,72 | 4,85 | 4,60 | 4,56 | 4,78 |
Pozostałe przedmioty polskojęzyczne | 4,52 | 4,51 | 4,30 | 4,59 | 4,60 | 4,50 | 4,35 | 4,67 |
Przedmioty w języku angielskim – wykłady | 4,46 | 4,32 | 4,23 | 4,74 | 4,68 | 4,41 | 4,42 | 4,67 |
Przedmioty w języku angielskim - pozostałe | 4,67 | 4,51 | 4,21 | 4,76 | 4,70 | 4,72 | 4,72 | 4,75 |
Przedmioty poza wydz. macierzystym | 4,56 | 4,43 | 4,15 | 4,88 | 4,28 | 4,13 | 4,03 | 4,58 |
Średnia MEiL | 4,57 | 4,48 | 4,24 | 4,75 | 4,62 | 4,47 | 4,42 | 4,69 |
Poddano ankietyzacji 27 przedmioty polskojęzyczne obejmujące wykład i 13 obejmujących ćwiczenia i laboratoria, 4 wykłady w języku angielskim i 1 ćwiczenia w języku angielskim oraz 1 lektorat. Zabrano również dla 1 zajęcia poza wydziałem macierzystym 47 ankiet. W przypadku pozostałych 5 wykładów i 0 ćwiczeń w języku polskim liczba oddanych ankiet była za mała aby dokonać ewaluacji. Daje to łączną liczbę 47 ankietowanych zajęć. Zebrano łącznie 1420 ankiet, w tym 159 dotyczyło zajęć w języku angielskim, 32 lektoratów i 47 spoza wydziału macierzystego.
Uzyskane oceny były następujące:
Przedmioty polskojęzyczne obejmujące wykład
Pytania A:
Pytania B:
Pytania C:
Pozostałe przedmioty polskojęzyczne
Pytania A:
Pytania B:
Pytania C:
Przedmioty w języku angielskim – wykłady
Pytania A:
Pytania B:
Pytania C:
Przedmioty w języku angielskim - pozostałe
Pytania A:
Pytania B:
Pytania C:
Lektoraty
Pytania A:
Pytania B:
Pytania C:
W grupie pytań A najlepiej oceniono punktualność rozpoczęcia i zakończenia zajęć (4,48, 4,70, 4,70, 4,88) – całkowita średnia ocena wynosi tutaj 4,69, merytoryczne przygotowanie prowadzącego do zajęć–4,63, przekazywanie informacji organizacyjnych – 4,57, stosunek prowadzącego do studentów – 4,56, jasność kryteriów oceniania - 4,54, możliwość konsultowania się z prowadzącym zajęcia – 4,45, umiejętność przekazywania wiedzy przez prowadzącego zajęcia – 4,43, a dalej dostępność i użyteczność materiałów dydaktycznych – 4,35.
Średnia odpowiedzi na pierwsze pytanie z grupy B - stosunek studenta do zajęć wynosiła 4,22, w większości przypadków deklarowano, iż liczba godzin spędzonych na przygotowaniu do ocenianych zajęć wynosi od 2 do 4 i procentową obecność na wykładach wynoszącą 75-51%.
W grupie pytań C średnia ocena wyposażenia sal dydaktycznych wynosiła 3,91, a stan techniczny dostępnego wyposażenia oceniono średnio na 3,91.
Zestawienie ocen dla pytań z grupy A – semestr letni
Rodzaj zajęć | pyt.1 | pyt.2 | pyt.3 | pyt.4 | pyt.5 | pyt.6 | pyt.7 | pyt.8 |
Przedmioty polskojęzyczne obejmujące wykład | 4,47 | 4,47 | 4,18 | 4,48 | 4,70 | 4,44 | 4,33 | 4,60 |
Pozostałe przedmioty polskojęzyczne | 4,60 | 4,47 | 4,11 | 4,70 | 4,55 | 4,33 | 4,28 | 4,56 |
Przedmioty w języku angielskim – wykłady | 4,44 | 4,44 | 4,31 | 4,70 | 4,54 | 4,23 | 4,34 | 4,31 |
Przedmioty w języku angielskim - pozostałe | 4,78 | 4,78 | 4,80 | 4,88 | 4,72 | 4,81 | 4,78 | 4,78 |
Średnia MEiL | 4,57 | 4,54 | 4,35 | 4,69 | 4,63 | 4,45 | 4,43 | 4,56 |
Wynik całkowity za rok 2018/19
WYKRES 1: Średnie ocen w semestrze zimowym i letnim
Nie ma istotnej różnicy pomiędzy ocenami uzyskanymi w semestrach zimowym i letnim (WYKRES 1).
Na WYKRESIE 2 pokazano zestawienie wyników uzyskanych w roku akademickim 2017/18 i 2018/19. Oceny uzyskane w roku akademickim 2018/19 wyższe w grupie pytań A w stosunku do roku akademickiego 2017/18, podobnie w grupie pytań B i C
WYKRES 2: Porównanie średnich w roku 2017/18 i 2018/19
Logistyka przeprowadzenia ankietyzacji
Ankietyzacja objęła na zasadzie próbki wszystkie rodzaje zajęć prowadzone przez pracowników Wydziału jak też i pochodzących z innych jednostek organizacyjnych naszej uczelni. Objęto nią zajęcia wskazane przez kierowników zakładów (czyli były ankietowane wskazane zajęcia prowadzone przez wszystkie zakłady Wydziału). W stosunku do zajęć pozostałych dziekan wskazał przedmioty objęte ankietyzacją. Zwracano uwagę. aby w szczególności ankietyzować zajęcia prowadzone po raz pierwszy przez danego pracownika oraz te zajęcia w odniesieniu do których stwierdzono szczególną potrzebę monitoringu jakości ich prowadzenia. W celu zachowania logicznej konsekwencji oceny wyników kolejną grupę stanowiły zajęcia ankietyzowane co roku.
Całkowita efektywność ankietyzacji
Liczba oddanych ankiet w stosunku do liczby uczęszczających na zajęcia jest różna w zależności od rodzaju zajęć i liczności grupy. Mniejszą efektywność odnotowuje się dla dużych grup i zajęć typu wykłady kształtuje się ona od 30 do 50% . Dla zajęć projektowych. ćwiczeń i laboratoriów efektywność kształtuje się na poziomie 70% - 80%. Ankiety rozdawane są w formie papierowej i wszyscy obecni na zajęciach ankiety te oddają.
Wykorzystanie wyników
Zbiorcze wyniki ankietyzacji zostały udostępnione dyrektorom obydwu naszych instytutów i Kierownikom zakładów. Każdy z dyrektorów przekazał odpowiednie wyniki do Kierowników zakładów w celu poinformowania odpowiednich pracowników o wynikach ankietyzacji. W niektórych zakładach Kierownicy przeprowadzili seminaria pracownicze na których omawiali sposób prowadzenia zajęć, ich program oraz materiały dydaktyczne.
Sposób prezentacji wyników
Zbiorcze wyniki ankietyzacji zostały udostępnione dyrektorom obydwu naszych instytutów. Każdy z dyrektorów przekazał odpowiednie wyniki do kierowników zakładów w celu poinformowania odpowiednich pracowników o wynikach ankietyzacji. Pracownicy zapoznali się z wynikami. Zbiorcze wyniki ankietyzacje zamieszczane są na stronach internetowych Wydziału. Na radzie Wydziału podano do wiadomości imiennie najlepsze wyniki ankietyzacji. Zwrócono też uwagę kierowników zakładów na wyniki najsłabsze.
Najlepsze wyniki ankietyzacji są zbliżone do ocen studentów w konkursie Złota Kreda. Wyniki tego konkursu za semestrach zimowym i letnim ubiegłego roku akademickiego były przedstawiane społeczności akademickiej i studentom naszego Wydziału na uroczystości inauguracji roku akademickiego.
Opracowanie
Dr hab. inż. Artur Rusowicz, prof. uczelni