Podstawowym celem projektowania aerodynamicznego jest określenie takiej 
geometrii zewnętrznej samolotu, która zapewni możliwie najlepsze osiągi 
(np. dużą prędkość maksymalną, niską prędkość przeciągnięcia, wymaganą 
manewrowość, dużą doskonałość aerodynamiczną w przewidywanym zakresie 
warunków lotu, itd.). Konieczne jest jednak uwzględnienie licznych 
wymagań dodatkowych, związanych z własnościami pilotażowymi, 
bezpieczeństwem, zachowaniem w sytuacjach ekstremalnych itp.
Seminarium poświęcone będzie naświetleniu podstawowych problemów 
związanych z projektowaniem aerodynamicznym samolotów i szybowców oraz 
powiązań tego procesu z innymi aspektami projektowania (struktury, 
wytrzymałości, eksploatacji). Przedstawione zostaną niektóre koncepcje 
aerodynamiczne (idee lub „technologie” projektowania aerodynamicznego) 
oraz sposoby ich implementacji. Całość zilustrowana zostanie przykładami 
projektów aerodynamicznych samolotów i szybowców zrealizowanych przez 
autora.