W Zakładzie Podstaw Konstrukcji zakończono kolejne prace dotyczące napędu suwnicowego oraz jego zastosowania w pojazdach transportowych.
| Jednym z efektów prac jest prototypowy rower suwnicowy, który może pełnić funkcję… małego samochodu. Pomysł był rozwijany z myślą o wszystkich poruszających się, bez względu na wiek, sprawność fizyczną czy miejsce zamieszkania. Pomimo niewielkich wymiarów zewnętrznych 88x200x135 cm (szerokość x długość x wysokość) pojazd pozwala jednocześnie przewieźć dwójkę dzieci oraz bagaż, zachowując zwinność tradycyjnego roweru. |
|
|
|
|
| Główne cechy roweru suwnicowego: 1. Pojazd jest zbudowany z cienkościennych, aluminiowych rur o dużych średnicach, co zapewnia odpowiednią sztywność ramy oraz niską masę konstrukcji. 2. Pojazd jest wyposażony w kompaktowy napęd suwnicowy co umożliwia zachowanie niewielkich wymiarów zewnętrznych przy jednoczesnym uzyskaniu dużej przestrzeni wewnętrznej. Przeprowadzone badania pokazały, że napęd suwnicowy ma korzystniejsze charakterystyki dynamiczne niż powszechnie znane okorbowanie. 3. Pojazd został zaprojektowany z myślą o wysokiej niezawodności, będzie wymagał serwisu jedynie raz do roku, głównie w celu sprawdzenia układu hamulcowego. 4. Pojazd wyposażono w silniki wspomagające i power bank dużej mocy, aby zwiększyć płynność jazdy i odciążyć człowieka w wymagającym terenie. Przeprowadzone analizy wskazują, że przy aktualnym stanie wiedzy możliwe jest projektowanie pojazdów o funkcji zbliżonej do niewielkich samochodów, które ze względu na parametry konstrukcyjne, pozostają klasyfikowane jako rowery. Takie rozwiązania mogą stanowić alternatywę dla pojazdów silnikowych w środowisku miejskim, szczególnie w kontekście transportu rodzinnego oraz codziennych dojazdów na krótkich dystansach. Równolegle prowadzone są badania nad możliwością zastosowania pojazdu w obszarach wykluczenia transportowego, a także w logistyce ostatniej mili. Film z badań nad napędem suwnicowym: https://www.youtube.com/watch?v=VNHtqH3f8d8 |
|
|
|
|