Strona główna » MEiL » Studenci » Koła Naukowe » Wiadomości z kół »
Studenckie Koła Naukowe Tworzą Innowacje (4. edycja)
W czwartej edycji programu Studenckie Koła Naukowe Tworzą Innowacje ogłoszonym przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, nasze koła naukowe otrzymały finansowanie 9 innowacyjnych projektów studenckich.
1. Badanie magnetorquerów do systemu orientacji pod kątem manewrów orbitalnych satelity PW-Sat3
PW-Sat3 jest projektem nanosatelity w standardzie CubeSat rozwijanym na Politechnice Warszawskiej, którego głównym ładunkiem jest napęd warm-gas, również konstruowany przez członków Studenckiego Koła Astronautycznego. Satelita przy jego pomocy ma za zadanie wykonać szereg manewrów orbitalnych. Podczas uruchamiania napędu, gazy powinny wydostawać się w ściśle określonym kierunku, żeby w przewidywalny sposób obniżać lub podwyższać orbitę. W tym celu zespół rozwija system kontroli orientacji (ang. AOCS - Attitude and Orbit Control System), który zapewni właściwe ustawienie satelity przed manewrem podtrzymania orbity lub deorbitacji. Niezbędnym elementem tego systemu są magnetorquery, które we współpracy z kołami reakcyjnymi powodują obrót satelity.
Wysokość dofinansowania: 70 000 zł.
Projekt realizowany przez zespół Studenckiego Kola Astronautycznego
2. Modernizacja łazika badawczego oraz projekt i budowa drona rozpoznawczo-transportowego wraz z integracją obu konstrukcji i rywalizacja na zawodach robotycznych
Celem tego projektu jest udoskonalenie konstrukcji łazika badawczego poprzez zaprojektowanie i wykonanie nowych modułów bądź przeprojektowanie istniejących, a także skonstruowanie drona zdolnego do transmisji obrazu i transportu drobnych przedmiotów. Udział zespołu w zawodach robotycznych ze wspomnianymi konstrukcjami podniesie doświadczenie inżynierskie jego członków, a także przygotuje ich do późniejszej pracy np. w przemyśle kosmicznym bądź robotyce.
Wysokość dofinansowania: 70 000 zł.
Projekt realizowany przez zespół Studenckiego Kola Astronautycznego
3. Projekt rakietowego silnika hybrydowego do napędu rakiety sondującej Twardowsky 2
Założeniem projektu jest opracowanie, wykonanie oraz przeprowadzenie testów kwalifikacyjnych silnika. Z powodu rygorystycznych wymagań osiągowych postawionych rakiecie w kontekście jej udziału w zawodach międzynarodowych, w konstrukcji silnika zostaną wprowadzone nowe, wysoce zaawansowane technologie dotyczące między innymi metod wtrysku utleniacza.
Wysokość dofinansowania: 70 000 zł.
Projekt realizowany przez zespół Studenckiego Kola Astronautycznego
Rysunek: Przekrój silnika poprzedniej iteracji rakiety
4. Projekt zwrotnej terenowej autonomicznej platformy mobilnej HAL-062
Celem projektu jest opracowanie oraz budowa autonomicznego wielozadaniowego robota opartego o innowacyjne podwozie rocker-buggy ze skrętnymi kołami przeznaczonego na międzynarodowe zawody łazików marsjańskich. Platforma zostanie wzbogacona o nowe moduły badawcze, lądowisko dla bezzałogowego statku powietrznego oraz algorytmy wizji pozwalające na autonomiczną jazdę i pracę bez ingerencji człowieka.
Wysokość dofinansowania: 66 800 zł.
Projekt realizowany przez zespół Koła Naukowego Robotyków
5. Zaprojektowanie, optymalizacja i budowa elektrycznych bezzałogowych samolotów udźwigowych i integracja systemów informatycznych na międzynarodowe zawody SAE Aero Design oraz Air Cargo Challenge
Projekt skupia się na zaprojektowaniu, optymalizacji i konstrukcji elektrycznych bezzałogowych samolotów udźwigowych, które będą testowane i prezentowane na międzynarodowych zawodach lotniczych. Inicjatywa ta obejmuje zaawansowane prace nad aerodynamiką, wytrzymałością konstrukcji oraz integracją złożonych systemów informatycznych, co ma na celu osiągnięcie optymalnych parametrów lotu. Udział w zawodach takich jak SAE Aero Design w Stanach Zjednoczonych oraz Air Cargo Challenge ma na celu rozwijanie praktycznych umiejętności studentów w dziedzinie inżynierii lotniczej oraz integracji systemów informatycznych.
Wysokość dofinansowania: 69 500 zł.
Projekt realizowany przez zespół Koła Naukowego SAE AeroDesign
6. Projekt oraz optymalizacja pakietu aerodynamicznego motocykla elektrycznego Perun 2.0 na podstawie badań eksperymentalnych w tunelu aerodynamicznym.
Zadania zaplanowane w projekcie mają na celu zaprojektowanie i skonstruowanie owiewki do motocykla wyścigowego Perun 2.0, której założeniem jest zmniejszenie oporu, poprawienie osiągów w zakrętach i w fazie hamowania oraz zapewnienie odpowiedniego chłodzenia komponentów. Po numerycznej optymalizacji kształtu, zostanie wykonany rzeczywisty model do badań w tunelu aerodynamicznym. Analizy w tunelu posłużą do weryfikacji obliczeń numerycznych, a później do stworzenia owiewki zastosowanej w motocyklu wyścigowym.
Wysokość dofinansowania: 70 000 zł.
Projekt realizowany przez zespół Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów
7. Przygotowanie układu hybrydowego do bolidu wyścigowego klasy Formuła Student oraz adaptacja konstrukcji do jego implementacji w celu zwiększenia osiągów i poprawy efektywności pojazdu
Przedmiot projektu stanowi opracowanie oraz budowa napędu hybrydowego do bolidu startującego w zawodach Formuły Student, celem tego działania jest promocja ekologicznych środków transportu i elektromobilności poprzez połączenie technologii bardziej przyjaznej środowisku bez pominięcia wrażeń związanych z motorsportem.
Realizacja ma promować wykorzystanie technologii niskoemisyjnych w dziedzinie bazującej na wysokoemisyjnych jednostkach napędowych jaką stanowi motorsport. Innowacyjność projektu opierać się będzie na opracowaniu własnego układu sterowania pracą silnika elektrycznego we współpracy z silnikiem spalinowym oraz zaimplementowaniu go do istniejącego układu przeniesienia napędu.
Wysokość dofinansowania: 69 800 zł.
Projekt realizowany przez zespół Koła Naukowego WUT Racing
8. Przygotowanie aktywnego pakietu aerodynamicznego zwiększającego siłę docisku i doskonałość aerodynamiczną bolidu wyścigowego klasy Formuła Student
Projekt skupia się na opracowaniu i zastosowaniu aktywnego pakietu aerodynamicznego w bolidzie wyścigowym klasy Formuła Student, który jest małym, jednomiejscowym samochodem wyścigowym skonstruowanym i zaprojektowanym przez studentów. Projekt, wytworzenie i opracowanie bolidu Formuły Student to popularne wyzwanie inżynieryjne, które jest konfrontowane przez międzynarodową społeczność w trakcie zawodów i konkursów organizowanych na całym świecie, pozwalające studentom rozwijać umiejętności w dziedzinie projektowania, budowy i testowania samochodów wyścigowych. Wprowadzenie do konstrukcji nowego systemu aktywnej aerodynamiki korzystającej z wentylatorów zasilanych energią elektryczną pozwoli na podniesienie jego wydajności na torze.
Wysokość dofinansowania: 69 880 zł.
Projekt realizowany przez zespół Koła Naukowego WUT Racing
9. Projekt bezzałogowego samolotu solarnego klasy LALE (Low Altitude Long Endurance)
Celem projektu jest zaprojektowanie, zbudowanie oraz wykonanie testów w locie bezzałogowego samolotu solarnego typu LALE (Long Altitude Long Endurance). Prace zakładają sprawdzenie możliwości wydłużenia długotrwałości lotu przy wykorzystaniu energii pochodzącej z promieniowania słonecznego. Bezzałogowy statek powietrzny zostanie wyposażony w zintegrowaną instalację fotowoltaiczną umożliwiającą produkowanie energii w czasie wykonywania misji.
Wysokość dofinansowania: 70 000 zł.
Projekt realizowany przez zespół Koła Naukowego Melavio
Łączna wartość dofinansowania powyższych projektów wynosi blisko 626 000 zł. To już czwarta edycja, w której z sukcesami biorą udział studenci kół naukowych Wydziału. Dotychczas studenci Kół Naukowych MEiL ukończyli lub nadal realizują 17 projektów z tej inicjatywy o łącznym budżecie blisko 890 000 zł.