Badania

Na wydziale MEiL prowadzonych jest wiele badań naukowych, zarówno w ramach inicjatyw wewnętrznych jak i w ramach międzynarodowych programów europejskich. Skutkuje to też znacznymi osiągnięciami studentów, którzy m.in. dowiedli swoich umiejętności projektując i budując modele latające samolotów o wyjątkowych właściwościach. Od kilku lat zajmują wysokie lokaty w międzynarodowych konkursach modeli latających AeroDesign organizowanych w USA przez światową organizację inżynierską SAE. W trzech kolejnych latach 1999, 2000 i 2001 zostali zwycięzcami tego konkursu (rozgrywanego w Deland na Florydzie).
W 2002 student Krystian Konarzewski uzyskał nagrodę Archimedesa za swoją pracę "Simulations for safer wheelchair use". Cztery nagrody Fiata w kolejnych latach 2000, 2001, 2002 i 2003 zostały również zdobyte przez studentów wydziału MEiL. Ponadto praca doktorskie uzyskały również nagrodę koncernu Fiat: Maciej Zasuwa (2004), Tomasz Dziewoński (2009).
Studenci zrzeszeni w Studenckim Kole Aerodynamiki Pojazdów intensywnie doskonalą koncepcję samochodu miejskiego oraz eksperymentalny pojazd o niskim zużyciu paliwa. Studenci biorą udział w organizowanych w Nogaro Shell zawodach Eco-Marathon od 2006 roku.

Najważniejsze osiągnięcia uzyskane w badaniach naukowych prowadzonych na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa

Wśród bardzo wielu sukcesów uzyskanych ostatnio przez pracowników naukowych Wydziału MEL na podkreślenie zasługują:

  • Opracowanie metody symulacji przepływów transsonicznych wokół samolotu w pełnej konfiguracji, wraz z kompletnym oprogramowaniem;
  • Opracowanie metody badania stabilności nieliniowej przepływu dla przypadku chropowatych ścian;
  • Opracowanie bardzo dokładnej metody numerycznej do badania przepływu krwi w tętnicach;
  • Opracowanie algorytmów i oprogramowania do generowania i adaptacji sieci nie strukturalnych i hybrydowych;
  • Analiza dynamiczna samolotu w przypadkach dużych katów natarcia;
  • Skonstruowanie szybowca PW-6, który jest ulepszoną, dwumiejscową wersją Szybowca Klasy Światowej PW-5;
  • Skonstruowanie specjalnego stanowiska do badań wytrzymałościowych z wykorzystaniem opracowanej metody rezonansowej;
  • Skonstruowanie elektronicznego układu sterowania dla małego samolotu;
  • Opracowanie nowoczesnych systemów nawigacji dla różnych typów pojazdów – samolotów, statków, samochodów;
  • Opracowanie nowoczesnych metod symulacyjnych do badania procesów nieustalonych w siłowniach;
  • Opracowanie opartych na sieciach neuronowych metod optymalizacji spalania w bojlerach;
  • Skonstruowanie nowoczesnego Systemu Monitorowania Pracy Elektrowni;
  • Opracowanie nowoczesnych metod modelowania matematycznego oraz badań doświadczalnych spalania gazów i pyłów oraz wybuchów;
  • Opracowanie nowoczesnych metod modelowania matematycznego oraz wizualizacji procesów spalania w silnikach wewnętrznego spalania;
  • Opracowanie efektywnych polowych technik wizualizacyjnych do badania pól prędkości i temperatury w przypadkach przepływu ciepła i przepływu płynu;
  • Opracowanie nowej koncepcji spiralnego wymiennika ciepła jako zbiornika energii ciepła przemiany fazowej;
  • Konstruowanie oraz wytwarzanie (we współpracy z innymi wydziałami PW oraz ośrodkami medycznymi) implantów np. stawu łokciowego (patent) czy stawu biodrowego (nietypowa budowa – na indywidualne zamówienia)
  • Opracowanie nowoczesnych i efektywnych metod inspekcji w oparciu o roboty mobilne;
  • Konstruowanie maszyn kroczących, opracowanie metod syntezy ich ruchu oraz nawigacji;
  • Opracowanie nowoczesnych metod badań bezpieczeństwa ruchu drogowego (w szczególności małych samochodów) z zastosowaniem rzeczywistości wirtualnej;
  • Skonstruowanie PARAPODIUM PW – urządzenia przeznaczonego do rehabilitacji paraplegików, posiadającego unikalne cechy konstrukcyjne;