HELINERGY

Optymalizacja zużycia energii bezzałogowego śmigłowca z napędem elektrycznym podczas wykonywania zadań startu, przelotu po zadanej trasie i lądowania (HELINERGY).

Celem projektu jest przeprowadzenie analizy i optymalizacji zużycia energii przez bezzałogowy śmigłowiec w układzie klasycznym w różnych fazach lotu – startu, przelotu po zadanej trasie oraz lądowania.

ZAiOL dysponuje modelem symulacyjnym badanego śmigłowca stworzonym w środowisku FLIGHTLAB, który zostanie uzupełniony o stworzony przez Zakład Napędu Elektrycznego (ZNE) w ramach projektu model symulacyjny elektrycznego napędu śmigłowca oraz dedykowany autopilot dla śmigłowca.

W oparciu o model symulacyjny śmigłowca zintegrowany z modelem symulacyjnym jego napędu, używając zaimplementowany autopilot, zostanie przeprowadzona analiza zużycia energii podczas wykonywania zaprojektowanej w ramach projektu misji startu, przelotu po zadanej trasie i lądowania.

Wykorzystując układ śmigłowca zostanie zoptymalizowane zużycie energii podczas każdej z faz lotu (głównie poprzez zmianę parametrów trajektorii startu, przelotu po zadanej trasie, lądowania, strategii wykonania tych faz lotu oraz sposobu przejścia między nimi) uwzględniając zaprojektowane warunki brzegowe misji.

Po przeprowadzeniu analiz i optymalizacji symulacyjnej zużycia energii zostaną wykonane próby w locie w oparciu o bezzałogowy śmigłowiec w celu potwierdzenia poprawności otrzymanych rezultatów.

Projekt nr 1820/37/Z01/POB7/2021 w sprawie wykonania projektów badawczych wyłonionych w konkursie ENERGYTECH-2, ogłoszonym przez Radę Naukową Centrum Badawczego POB