NK315 EKSPLOATACJA STATKÓW LATAJĄCYCH
Najbardziej aktualna wersja regulaminu przedmiotu znajduje się na platformie USOS.
CELE PRZEDMIOTU
Głównym celem przedmiotu jest przedstawienie procesu powstawania i ewaluacji programów obsługowych oraz uwrażliwienie studentów na ryzyko występowania uszkodzeń w procesie eksploatacji, możliwości zapobiegania uszkodzeniom lub/i łagodzenia skutków ich występowania.
Dodatkowy cel to scharakteryzowanie systemowości lotnictwa cywilnego i jego charakterystyka w ujęciu globalnym, w tym w Unii Europejskiej ze wskazaniem uwarunkowań prawnych i instytucjonalnych w spełnieniu wymogów zdatności i zapewnieniu bezpieczeństwa lotów. Uwarunkowania te kształtują dokumentację co bezpośrednio wpływa na kształtowanie programów obsługowych.
TREŚCI PRZEDMIOTU
Wykład wprowadzający w interdyscyplinarną tematykę eksploatacji statków latających. Modelowanie statku latającego jako przedmiotu eksploatacji, uwarunkowania prawne i normatywne eksploatacji, organizacje lotnicze, własności i właściwości eksploatacyjne. Procesy degradacji lotniczych struktur konstrukcyjnych i możliwości im zapobiegania oraz sposoby łagodzenia skutków uszkodzeń. Wyznaczanie charakterystyk eksploatacyjnych na podstawie danych o uszkodzeniach. Diagnostyka. Badanie uszkodzeń, prototypów, wypadków i incydentów lotniczych. Modele utrzymania zdatności SP, obsługiwanie i odnowa. Czynnik ludzki w lotnictwie. Bezpieczeństwo lotów. Wstęp do zarządzania ciągłą zdatnością do lotu.
HARMONOGRAM ZAJĘĆ
- Wykład wprowadzający w interdyscyplinarną tematykę eksploatacji statków latających; HARMONOGRAM ZAJĘĆ, WARUNKI ZALICZENIA; bibliografia (ESL 1)
- Statek latający jako przedmiot eksploatacji (ATA Chapters), system eksploatacji, uwarunkowania prawne i normatywne eksploatacji, organizacje lotnicze (ESL 2)
- Procesy degradacyjne i destrukcyjne. Zużycie zmęczeniowe i korozja (ESL 3-1,ESL 3-2,ESL 3-4)
- Zużycie tribologiczne, uszkodzenia kompozytów. Wprowadzenie do problematyki zdatności do lotu (ESL 4)
- Własności i właściwości eksploatacyjne: niezawodność, gotowość, odpowiedniość, bezpieczeństwo, trwałość, żywotność, podatność eksploatacyjna. Obliczanie prostych charakterystyk eksploatacyjnych na podstawie danych z eksploatacji (kwantyle, nadmiarowość, symbole) (ESL 5)
- Diagnostyka, badanie uszkodzeń, wypadków lotniczych i prototypów (ESL 6)
- Model utrzymania SP w ciągłej zdatności do lotu. CAME (ESL 7)
- Program obsługi technicznej, program niezawodności (ESL 8)
- Czynnik ludzki w lotnictwie (ESL 9)
- Bezpieczeństwo lotów. SMS (ESL 10)
- Podsumowanie treści wykładów z ukierunkowaniem na kolokwium
- Kolokwium
- Omówienie wyników kolokwium
- Kolokwium poprawkowe
- Podsumowanie przedmiotu
METODY OCENY
Ocena z przedmiotu to ocena z kolokwium zaliczeniowego: 7 pytań otwartych składających się z 5 podpunktów, za odpowiedź właściwą na każdy podpunkt: 2 punkty. Łączna liczba punktów: max 70
Ocena bardzo dobra 5.0 za 100%, dobra 4.0: 80%, dostateczna 3.0: 60%, poniżej 42 punktów: nzal. 2,0
Ocena z kolokwium zostanie podwyższona o punkty uzyskane z prac klasowych, prac domowych i indywidualnych prezentacji, w tym:
Prace klasowe 3x0÷10 punktów, łącznie max 30 punktów
Zadania domowe 3x0÷10 punktów, łącznie max 30 punktów
Prezentacja w ramach jednego z tematów wykładów, zgłoszenia 2 tygodnie przed danym wykładem – 10 punktów
Z pisania kolokwium zostaną zwolnione osoby, które zgromadzą 70 punktów do dnia 11 kwietnia 2017 r. (włącznie) uzyskując ocenę bardzo dobry, 5,0.