Antoni Kopyt
Badanie doświadczalne i identyfikacja modelu działania pilota śmigłowca w warunkach stresu psychicznego
Promotor:  | 
  |
prof. dr hab. inż. Krzysztof Kędzior  | 
  |
Promotor pomocniczy:  | 
  |
  | 
  |
Recenzenci:  | 
  |
| 
 
dr hab. inż. Cezary Rzymkowski, prof. PW – Politechnika Warszawska   | 
  |
Dziedzina:  | 
  |
Dyscyplina:  | 
  |
Streszczenie:
Rozprawa, zawierająca oryginalne wyniki własnych badań doświadczalnych oraz analiz numerycznych, dotyczy jakościowej i ilościowej oceny wpływu stresu psychicznego na jakość sterowania statkiem powietrznym na przykładzie pilota śmigłowca realizującego zadanie pilotażowe. Oddziaływanie stresu zostało uwzględnione w modelu matematycznym pilota rozpatrywanego jako operator w układzie człowiek-maszyna.
Za pomocą symulatora lotu wykonano badania doświadczalne, podczas których zarejestrowano sygnały pozwalające na znalezienie relacji pomiędzy stresem psychicznym a jakością sterowania śmigłowcem. Określono model matematyczny pilota typu regulacyjnego oraz przedstawiono jak zmieniają się jego parametry w zależności od poziomu stresu wywoływanego poprzez zmianę warunków lotu podczas wykonywania zadania. Poziom stresu został zmierzony za pomocą ocen: subiektywnej (ankieta NASA Task Load IndeX) oraz obiektywnej (rejestracja parametrów fizjologicznych: EKG - elektrokardiogram i GSR - reakcja skórno-galwaniczna).
Analiza wyników pomiarów potwierdziła występowanie stresu psychicznego działającego na pilotów w trakcie wykonywania kolejnych zadań pilotażowych. Subiektywna ocena stresu była zgodna z oceną obiektywną. Wyniki były zgodne z hipotezą badawczą: im większy stres działający na pilota, tym jakość realizacji danego zadania jest gorsza. Elementem wyróżniającym niniejszą rozprawę jest wskazanie, w jaki sposób zmiany te wpływały na wartości parametrów modelu pilota statku powietrznego