Ankietyzacja 2013/2014

SPRAWOZDANIE Z PRZEBIEGU ANKIETYZACJI ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH W ROKU AKADEMICKIM 2013/2014

Syntetyczne wyniki

Pytania ankiety są następujące:

  1. ocena zawartości merytorycznej  przedmiotu 
  2. ocena atrakcyjności (sposobu)  prowadzenia zajęć oraz  umiejętności przekazywania wiedzy przez prowadzącego
  3. ocena stosunku prowadzącego  do studentów
  4. ocena formalnych  aspektów prowadzenia zajęć (jasność kryteriów  oceniania, punktualność prowadzącego, dostępność literatury, dostępność niezbędnych urządzeń technicznych, itp.)
  5. ocena warunków  prowadzenia zajęć (dostępność do niezbędnych urządzeń technicznych, przystosowanie sal, itp.) 
  6. ocena własnego zaangażowania  w zajęcia (częstość uczęszczania, sumienność przygotowywania się do zajęć) 

Semestr zimowy 2013/2014

Poddano ankietyzacji 96 przedmiotów obejmujących wykład, lub wykład i ćwiczenia, 31 zajęć typu ćwiczenia  lub laboratoria oraz 3 zajęcia typu lektoraty (lektoraty były poddane też rozłącznie ankietyzacji w gestii Studium Języków Obcych). Daje to łączną liczbę 130 ankietowanych zajęć Daje to łączną liczbę 80 ankietowanych zajęć. Zebrano  4519 ankiet, w tym 1084 dotyczyło zajęć w języku angielskim. Uzyskane wyniki  były następujące

 

Rodzaj zajęć pyt.1 pyt.2 pyt.3 pyt.4 pyt.5 pyt.6
Laboratoria, ćwiczenia, projekty 4.30 4.11 4.38 4.29 3.73 4.01
Wykłady 4.30 4.16 4.44 4.21 3.81 3.89
Wykłady/ćwiczenia w j. angielskim- gr.1 4.24 4.09 4.37 4.20 3.85 3.99
Wykłady/ćwiczenia w j. angielskim- gr.2 4.21 4.07 4.23 4.19 3.87 3.98
Ćwiczenia w j. angielskim 4.40 4.20 4.60 4.23 3.84 4.03
Lektoraty 4.46 4.57 4.58 4.50 4.12 3.83

Średnia całkowita  MEiL

4.32 4.22 4.33 4.27 3.87 3.955
Średnia całkowita  PW 4.27 4.18 4.44 4.31 4.045 4.08 

Najlepiej oceniono stosunek prowadzących do studentów (pyt.3) – całkowita średnia ocena wynosi tutaj 4.33  (4.51 odpowiedni semestr ubiegłego  roku) -  w tym, w grupie zajęć prowadzonych przez pracowników Wydziału, słabej wypadły  wykłady i ćwiczenia prowadzone w języku angielskim 4.23  (4.29 ub.r), w następnej kolejności wysoko oceniono zawartość merytoryczną przedmiotów  (pyt.1) – średnia z ocen wynosi tutaj 4.32 (4.37 ubr) oraz formalne aspekty prowadzenia zajęć (pyt.4) – 4.27  (4.4 ub.r). Niewiele gorzej oceniono sposób prowadzenia zajęć (pyt.2)  - średnia 4.22  (4.22 ub.r). Najsłabiej studenci ocenili  swoje zaangażowanie  w zajęcia  (pyt.6)– średnia 3.955  (3.93 ub.r) oraz warunki prowadzenia zajęć (pyt.5) – 3.87  (3.91 ub.r).

Semestr letni 2013/2014

Poddano ankietyzacji 31 przedmiotów obejmujących wykład albo  wykład i ćwiczenia,  28 zajęć obejmujących ćwiczenia, laboratoria i projekty,  oraz  5  lektoratów Daje to łączną liczbę 64 ankietowanych zajęć. Zebrano 2475 ankiet, w tym 167 dla zajęć prowadzonych w języku angielskim

 

Rodzaj zajęć

 

pyt.1

 

pyt.2

 

pyt.3

 

pyt.4

 

pyt.5

 

pyt.6
Laboratoria, ćwiczenia, projekty 4.32 4.29 4.53 4.35 3.81 4.08
Wykłady 4.24 4.08 4.54 4.37 3.75 3.83
Wykłady/ćwiczenia w j. angielskim- 4.27 4.18 4.47 4.26 4.10 4.00
Lektoraty 4.41 4.52 4.77 4.65 3.89 3.89

Średnia całkowita  MEiL

4.31 4.268 4.578 4.41 3.888 3.95
Średnia całkowita  PW 4.29 4.22 4.475 4.32 4.055 4.105

 

Najlepiej oceniono stosunek prowadzących do studentów  (pyt.3) – całkowita średnia ocena wynosi tutaj -  4.578  (ub.r - 4.52), w następnej kolejności wysoko oceniono  formalne aspekty prowadzenia zajęć (pyt. 4)  – 4.41  (ub.r - 4.27) - ćwiczenia, laboratoria i projekty oraz wykłady uzyskały zbliżoną ocenę. Kolejne oceny to: - zawartość merytoryczna przedmiotów  (pyt 1) – 4.31  (ub.r - 4.18),  w tym, w grupie zajęć prowadzonych przez pracowników Wydziału, lepiej wypadły laboratoria, ćwiczenia  - 4.32, - sposób prowadzenia zajęć ( pyt.2)  - 4.268  (4.16 ub.r) – w tym lepiej laboratoria, ćwiczenia - 4.29, zaangażowanie  w zajęcia (pyt.6)  – 3.95  (3.8 ub.r) w tym  słabsze zaangażowanie w wykłady – 3.83, warunki prowadzenia  zajęć  (pyt.5) –  3.888 (3.78 ub.r),  w tym lepiej warunki prowadzenia  wykładów w języku angielskim – 4,1.

Wynik całkowity  za rok 2013/14

 

Średnia  MEiL

sem. letni

4,31 4,2675 4,5775 4,4075 3,8875 3,95

Średnia  MEiL

sem zimowy

4,32 4,2 4,33 4,27 3,87 3,955
Srednia całkowita  MEiL 4,315 4,234 4,454 4,339 3,879 3,953
 
Średnia całkowita  PW sem. letni 4,29 4,22 4,475 4,32 4,055 4,105
Średnia całkowita  PW sem. zimowy 4,27 4,18 4,44 4,31 4,045 4,08
Srednia całkowita  PW 4,28 4,2 4,457 4,315 4,05 4,092

 

Średnia całkowita Wydziału MEIL  dotycząca pytań 1,2 oraz 4 czyli dotycząca oceny zawartości merytorycznej  przedmiotu, oceny atrakcyjności (sposobu)  prowadzenia zajęć i oceny formalnych  aspekty prowadzenia zajęć  jest nieco wyższa niż średnia całej Uczelni

Na WYKRESIE 1 pokazano zestawienie wyników uzyskanych w roku  akademickim 2012/13  i 2013/2014. W roku 2013/14 daje się zauważyć wzrost ocen  z wyjątkiem pytania  1.  Dla odniesienia na WYKRESIE 2 podano dane za lata  2011/12  i 2012/13.

WYKRES 1 Zestawienie wyników uzyskanych w roku  akademickim 2012/13  i 2013/2014.

wykres1

WYKRES 2: Zestawienie wyników uzyskanych w roku  akademickim  2011/12  i 2012/13

w2

Logistyka przeprowadzenia ankietyzacji

Ankietyzacja objęła na zasadzie próbki wszystkie  rodzaje zajęć prowadzone przez pracowników Wydziału jak też  i pochodzących z innych jednostek organizacyjnych naszej uczelni.  Objęto nią zajęcia wskazane przez kierowników zakładów (czyli  były ankietowane wskazane zajęcia prowadzone przez wszystkie zakłady Wydziału). W stosunku do zajęć  pozostałych dziekan wskazał przedmioty objęte ankietyzacją. Zwracano uwagę, aby w szczególności ankietyzować zajęcia prowadzone po raz pierwszy przez danego pracownika oraz te zajęcia w odniesieniu do których stwierdzono szczególną potrzebę monitoringu jakości ich prowadzenia. W celu zachowania logicznej konsekwencji  oceny wyników  kolejną grupę stanowiły zajęcia ankietyzowane co roku.

Wykorzystanie wyników

Zbiorcze wyniki  ankietyzacji zostały udostępnione dyrektorom obydwu naszych instytutów. Każdy z dyrektorów przekazał odpowiednie wyniki do Kierowników zakładów w celu poinformowania odpowiednich pracowników o wynikach ankietyzacji. W niektórych zakładach  Kierownicy przeprowadzili seminaria pracownicze na których  słabiej oceniani pracownicy omawiali  sposób prowadzenia zajęć, ich program,  oraz  materiały dydaktyczne.

Osoby o większym doświadczeniu dydaktycznym i lepszych  wynikach ankietyzacji udzielali rad, zgłaszali uwagi.

Ogólnie rzecz biorąc w dłuższym horyzoncie czasowym  zauważa się  stopniowe, powolne podwyższanie się wyników ankietyzacji z wyjątkiem punktu dotyczącego  warunków prowadzenia zajęć oraz  samooceny studenckiej. W tym przypadku  nie dysponujemy  mechanizmami,  prowadzącymi to poprawy tej  oceny  poza dążeniem do zdobycia funduszy na poprawę infrastruktury oraz  polityką przyjmowania  coraz lepszych kandydatów na studia. 

Sposób prezentacji wyników

Zbiorcze wyniki  ankietyzacji zostały udostępnione dyrektorom obydwu  instytutów. Każdy z dyrektorów przekazał odpowiednie wyniki do kierowników zakładów w celu poinformowania odpowiednich pracowników o wynikach ankietyzacji. Pracownicy zapoznali się z wynikami. Zbiorcze wyniki ankietyzacje zamieszczane są  na stronach  internetowych  Wydziału. Na radzie Wydziału podano do wiadomości imiennie najlepsze wyniki ankietyzacji. Zwrócono też uwagę kierowników zakładów na wyniki  najsłabsze.

Najlepsze wyniki ankietyzacji  są zbliżone do  ocen studentów w konkursie Złota Kreda. Wyniki tego konkursu za  semestrach  zimowym i letnim ubiegłego roku akademickiego były przedstawiane społeczności akademickiej i studentom naszego Wydziału na uroczystości inauguracji roku akademickiego.

Efektywność ankietyzacji

Liczba oddanych ankiet w stosunku do liczby uczęszczających na zajęcia  jest różna w zależności  od rodzaju zajęć i liczności grupy.  Mniejszą  efektywność odnotowuje się  dla dużych  grup i zajęć typu wykłady  kształtuje się ona od 30 do 70% (średnio ok. 60%) .  Dla zajęć projektowych, ćwiczeń i laboratoriów efektywność kształtuje  się na poziomie 70% - 80%. Ankiety rozdawane są w formie papierowej i wszyscy obecni na zajęciach  ankiety te oddają.

 
application/pdf Wersja PDF (90,66 kB, 27/10/2014 14:01)